X
تبلیغات
فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو - اصول کلی سخنرانی و گویندگی

فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو

آشنائی با فن خطابه ، اصول مخاطب شناسی ، مناظره ،مباحثه ، تدریس ،قصه گوئی ،دکلمه ، مجریگری و زبان بدن

هنرمندانه زاويه بگيريد


زاويه گرفتن در اين جا به اين معنا است که شما مطلبي را براي مخاطب بيان مي کنيد که در نظر اول غير قابل قبول است و يا بسيار مبهم است. به طوري که مخاطب کنجکاو مي‌شود معناي اين سخن شما چيست. بعد که مقصود و مراد را بيان کرديد، مطلب به خوبي در ذهن او جا مي گيرد.

در اين مقاله کمي درباره زاويه گرفتن در سخنراني سخن خواهيم گفت. اين کار يکي از مواردي است که مي‌تواند مخاطب را جذب کرده و سخن را بهتر در ذهن او بنشاند.
حضرت حسين بن على (عليه السلام) فرموده است: اموالت، اگر براى تو نباشد، تو براى آن خواهى بود. ثروتت را باقى مگذار و در راه رضاى خدا صرف كن، كه اگر آن را باقى گذارى، ثروت تو را باقى نمى‏گذارند. اموالت را بخور، پيش از آن كه اموال، تو را بخورد.
خطيب اسلامى، اگر بخواهد از اين روش بسيار مؤثر استفاده كند و سخن آموزنده مفيد خود را در قالبى بريزد كه داراى زاويه انحرافى باشد، مى‏تواند درباره بعضى از روايات دقت كند و آن‏ها را سرمشق خويش قرار دهد، و به گونه‏اى سخن را القا نمايد كه در آغاز به نظر غير قابل قبول آيد، و پس از آن كه توضيح داده شد، مطلب روشن شود. اين قسم سخن در اعمال فكر مستمعين اثر مى‏گذارد و . . . .


برچسب‌ها: اصول سخنرانی, فن بیان, زاویه هنرمندانه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 4 مهر1392ساعت 0:16 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

وظايف سخنران ، ترغيب و ايجاد انگيزه

تا کنون درباره سخن و سخنوري مطالبي خدمت شما عرض شد که اگر خواننده اين مجموعه باشيد و مباحث ما را دنبال کنيد، متوجه شديد که مقالات گذشته بيشتر مقدمه‌ بود و هم اکنون وارد مباحث اصلي مي‌شويم.

در اين نوشتار پيرامون وظايفي که بر عهده يک سخنران است مباحثي ارائه مي‌شود. اشاره به اين نکته لازم و ضروري است که علاوه بر دقت در به کارگيري فنون و مهارت هاي سخنراني، لازم است با وظايفي که به عهده يک سخنران است نيز آشنا شويم. وظايف و نکاتي که بيشتر ناظر به اثر گذاري مطالب سخنور است. اگر چه مي تواند به جذابيت آن نيز کمک کند.
آگاهي از مطالبي که موضوع سخنراني است و نظم و ترتيب به آن و همچنين اقناع مخاطبين، دو محور مورد بحث ما در اين مقاله هستند.
آگاهى سخنران به ماده و صورت سخن و به آغاز و انجام كلام، به گفته‏هاى وى نظم و ترتيب مى‏بخشد، دچار پريشان فكرى و پريشان گويى نمى‏شود،
1. آگاهى و آگاه‏سازى
اولين وظيفه اساسى سخنور آن است كه از مطالبى كه مى‏خواهد در مجلس، مورد بحث قرار دهد، آگاه باشد. يعنى بداند چه مى‏خواهد بگويد يا چه مسايلى را باشنوندگان در ميان مى‏گذارد، و با چه نظم و ترتيبى آن را ادا مى‏كنند.
به شرحى كه بعدا توضيح داده خواهد شد، آگاهى سخنران به ماده و صورت سخن و به آغاز و انجام كلام، به گفته‏هاى وى نظم و ترتيب مى‏بخشد، دچار پريشان فكرى و . . . .


برچسب‌ها: اصول سخنرانی, فن بیان, ترغیب و ایجاد انگیزه
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 3 مهر1392ساعت 9:27 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

لزوم مقدمه در سخنوري


يکي از مهم ترين و اصولي ترين نکات در سخنراني، ايراد مقدمه است، اگر شما بتوانيد با يک مقدمه مختصر، زيبا و جذاب، سخنراني را آغاز کنيد، آن وقت مي‌توانيد مخاطب خود را وارد جلسه کرده و او را همراه با خودتان به هدفي که در نظر داريد برسانيد.

حال، اين مقدمه مي‌تواند به اقتضاي موضوع سخن و محتواي آن متفاوت باشد. ممکن است از يک بيت شعر شروع کنيد، شايد هم يک سوال و يا يک داستان بسيار کوتاه و حتي يک ضرب المثل مرتبط با موضوع، مقدمه شما را تشکيل دهد. به هر حال در بسياري از سخنراني ها ايراد مقدمه، لازم و ضروري است.

مقدمه، براى سخن، از دو ديدگاه قابل بحث است. يكى از جهت لزوم و عدم لزوم، و آن ديگر از جهت كميت و كيفيت، كه بايد در آن ملحوظ گردد. در اينجا، به اختصار پيرامون هر دو قسمت توضيح داده مى‏شود.
حال، اين مقدمه مي‌تواند به اقتضاي موضوع سخن و محتواي آن متفاوت باشد. ممکن است از يک بيت شعر شروع کنيد، شايد هم يک سوال و

برچسب‌ها: سخنوری, مقدمه, اصول سخنرانی, فن بیان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 3 مهر1392ساعت 9:17 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چاشنی‌های سخنوری

 

ریشه‌های فن بلاغت و سخنوری را باید در میان آمفی‌تئاترهای یونان باستان جست و جو کرد. یونانیان همواره در آمفی تئاترهای خود از چند چیز لذت می‌بردند، از جمله نبرد گلادیاتورها، نمایش و خطابه‌ها و سخنوری‌های اهالی سخن. سخنوران یونانی به قدری درمیان مردم از احترام برخوردار بودند که از آنها با عنوان دلیر مردان میدان سخن یاد می‌شد. ارسطو را می‌توان از نخستین اساتید و مربیان فن سخنوری(Rhetoric) دانست، البته یونانیان این فن را مدیون سیسیلی‌ها و مکتب هنر سخنوری سیسیلی هستند.

کارکرد سخنوری در یونان بیشتر به احقاق حقوق در دعاوی مربوط می‌شد و کسانی در دعاوی قضایی آتن برنده بودند که بتوانند به واسطه‌ی شمّ خود در فن سخنرانی، گفتار ضعیف را به گفتاری قوی‌تر مبّدل سازند. امروزه سخنوری و بهره‌مندی از فن مذاکره از اصول و شالوده‌های فعالیت در کسب و کارها به شمار می‌رود. بسیاری از مذاکره‌کنندگان و سخنرانان در انتقال اطلاعات به مخاطب ماهرند. اما به واقع چند سخنران را می‌شناسید که انگیزشی بوده و با شور و   ......


برچسب‌ها: سخنوری, فن بیان, اصول سخنرانی, هنر سخن گفتن, خوب حرف زدن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 28 شهریور1392ساعت 1:27 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چرا هنگام حرف زدن و سخنرانی ، تپق می زنم و دست و پایم را گم می کنم ؟

براى جلوگیرى از هول شدن، کم‏جرأتى، تپق زدن هنگام حرف زدن و دست و پاى خود را در مقابل جمع گم کردن، چه باید کرد. در ضمن براى کسب اعتماد به نفس، مرا راهنمایى کنید؟

من پاسخ بهتری دارم !
پیوند همیشگی پاسخ در این باره باید گفت این مسأله‏اى که شما مطرح کردید، گرچه آزاردهنده و گاهى اوقات مشکل‏آفرین است، اما قابل حل است و شما مى‏توانید به راحتى بر این مشکل غلبه پیدا کنید، منتها براى حل آن؛ اول باید عوامل آن را بشناسید بعد با پشتکار، جدیت و حوصله به تدریج آنها را برطرف کنید.
به نظر مى‏آید این مشکل ناشى از اضطراب اجتماعى است؛ یعنى، شما علیرغم این که توانایى‏هایى دارید اما در اجتماع و در حضور دیگران جرأت ارائه آنها را ندارید و معمولاً به قول خودتان هول مى‏شوید.
براى روشن‏تر شدن مطلب کمى بیشتر در مورد اضطراب توضیح مى‏دهیم.
اضطراب در واقع جزء ساختار شخصیت انسان است و   ...


برچسب‌ها: تپق زدن, لکنت زبان, اعتماد به نفس
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 7 شهریور1392ساعت 8:28 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چند توصيه براي گويندگان و مجريان

گاهي گمان مي‌رود همين اندازه كه گوينده و مجري بتوانند مخاطب را تسخير كنند، كافي است كه بگوييم آنها ارتباط‌گران خوبي هستند. اشتباه اينجاست كه ارتباط، به درستي تعريف نمي‌شود. ارتباط رسانه‌اي مفهومي دو جانبه دارد كه با واسطه رسانه شكل مي‌گيرد. ارتباط، ابزار هموار كردن درك متقابل ميان گوينده و مردم است و اين مهم نيازمند ظريف‌ترين و شفاف‌ترين شيوه‌هاي كلامي و غير كلامي است.

گوينده و مجري ناآشنا به جاذبه‌هاي كلامي و رفتارهاي غيركلامي در برقرار كردن ارتباط موثر و پايدار ناتوان خواهند بود. شايد بتوان گفت مفهوم ارتباط به معناي تسخير مخاطب علاقه‌مند، ايجاد رغبت در بيننده يا شنونده براي دنبال كردن برنامه و اثرگذاري بر نگرش و رفتار اوست.

براي دستيابي به اين مهارت‌ها لازم است با دانش ارتباطات آشنا شد،نظريه‌هاي ارتباطي را آموخت و مخاطب را به خوبي شناخت تا در حين ارتباط به درك و    ...   ...    ...


برچسب‌ها: اصول گویندگی, اصول مجریگری, مهارت های ارتباطی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 19 مرداد1392ساعت 1:18 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

۷ راه حل ساده برای سخنرانی بدون ترس


 

1- این رو قبول کنید که همواره کمی ترس و عصبانیت همراه شماست.
این اصل خیلی مهمی تو انجام یک پرزنت هست. بهتره خودتون به حضار بگین که کمی ترس ورتون داشته تا اینکه خودشون کشف کنن که شما کمی استرس و ترس دارین. اینجوری دیگه لازم نیست استرس و ترس خودتون رو بپوشونین وکلی از سنگینی کارتون کم میشه. شما میتونید این مطلب که کمی استرس و ترس دارین رو به صورت جوک و فان به حضار بگین. مثلا بگین که “1 ساعت پیش فقط من و خدا میدونستیم که من درباره ی چی میخام صحبت کنم؛ ولی حالا فقط خدا میدونه چی میخواستم بگم!! ”
2- بازنگری به حضار
حالا که قبول کردین هرکسی موقع ارائه دادان کمی ترس وعصبانیت داره، نوبت اونه که یه جور دیگه به حضار نگاه کنین. یعنی به جای اینکه اونها رو افرادی هستن که میخان پرزنت شما رو ارزیابی کنن اونها رو افرادی در نظر بگیرین که میخان بعد از شما اونها هم ارائه داشته باشن. پس طبق اصل 1 اونها هم کمی ترس و   ...   ...    ...


برچسب‌ها: ۷ راه حل ساده برای سخنرانی بدون ترس, اصول سخنرانی, مبارزه با ترس هنگام سخنرانی, اعتماد به نفس
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 18 مرداد1392ساعت 9:28 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

اصول فن بیان

 

25 سال پیش شادروان ملک الشعرای بهار - در کتاب سبک شناسی - ضعف نحوه سخن گویی ما را امری کلی دانست و از ضایع شدن آهنگ صدای ما وجود الحان عاجزانه ، صوت‌های نازک و شکسته و بسته ، حروف جویده جویده مظلومانه و حیلت گرانه در آن سخن گفت و از قول مردی فاضل نقل کرد که : « مردم ما به جای سخن گفتن ، ناله می‌کنند . »

بهار در ضمن ، کودکان و نوجوانان و نیز بانوان و «دوشیزگان» را دعوت کرد تا به ورزش صدا بپردازند و طریق سخن گفتن درست و فصیح را با آهنگی استوار ، متین و    .....      .....     ....


برچسب‌ها: اصول سخنرانی, فن بیان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 18 مرداد1392ساعت 9:6 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

آنچه گوينده خبر بايد بداند

 


1- دانش ارتباطي و آشنايي با مهارت هاي ارتباطات

2- هيبت و وقار گويندگي

3- سوابق مثبت در خبر نگاري و گزارشگري

4- احاطه و تسلط بر كار

5- بيان

6- بداهه گويي

7- لباس
8- چهره و حالت هاي كلامي

9- خواندن خبر

10- متن نما يا اتوكيو
حال به تشریح موارد دهگانه فوق میپردازیم:


برچسب‌ها: اصول گویندگی, اصول مجریگری, مهارت های ارتباطی, بداهه گویی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 18 مرداد1392ساعت 8:3 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مهارت هاي ارتباطي گويندگان

 
 
مهارت هاي ارتباطي گويندگان

گويندگي اخبار راديو و تلويزيون يك مهارت فردي در "اجرا" است.چه آن را استعدادي ذاتي بدانيم و چه هنري فرا گرفته شده و چه هردو.
امروزه رسانه ها بهترين گوينده خبر يا مجري را كسي مي دانند كه اجراي واقعي تري داشته باشد .اين اصلا به آن معنا نيست كه گويندگان از وضعيت "سنگي" و خشك به بيش از ح خودماني و راحت كشيده شوند بلكه بدان معنا است كه گويندگان با ارتقاء مهارت هاي خود در "اجرا" توانايي القا بهتري پيدا كرده و   ...   ...   ...


برچسب‌ها: مهارت هاي ارتباطي گويندگان, زبان بدن, گویندگی, مجریگری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 18 مرداد1392ساعت 7:55 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

تكینیكهای سخنرانی در جمع

سخنرانی در جمع برای اغلب افراد كار دشواری است.اگر مـی خـواهـیـد انـسـان موفـقی باشید، باید بر تكنیـكهـای سخنرانی تسلط پیدا نموده و یا حداقل هنگام صـحبـت در یك جمع احساس راحتی كنید.
در زندگي همه ما مواقعي وجود دارد که بايد در حضور چند نفر راجع به مسئله اي صحبت کنيم. ممکن است اين صحبت در جلسه يا کنفرانسي باشد که رسميت داشته باشد و ممکن هم هست که در يک جمع خانوادگي يا در محيط کار بخواهيم براي دوستان يا همکارانمان صحبت کنيم.
اگر مهارت هاي لازم را در اين زمينه داشته باشيم ، قطعاً روند کار با موفقيت بيشتري انجام مي شود و به نتايج بهتري مي رسيم.
یکی از متداول ترین ترس هایی که تاکنون شناخته شده ترس حین صحبت در جمع یا درمقابل گروهی ازافراد است. يكي از نگراني‌هاي عمدة هر فرد ترس از سخن گفتن در حضور جمع است. بسياري از مردم به راحتي با هم گفتگو مي‌كنند اما هنگامي كه براي سخنراني فرا خوانده مي‌شوند دچار ترس و واهمه مي‌گردند.
بـرخی از افـراد همین كه به صحبت كردن در جمع فكر میكنند، دچار اضطراب و نـا آرامـی شده و هنگامی كه در مقام عمل شروع به سخنرانی می كنند، خشكشان مـی زنــد، تپش قلبشان شدیدتر میشود، دستانشان شروع به لرزش میكند و بصورتی گسسـتـه و لكنت وار شروع به صحبت می نمایند. اگر شما از ايستادن روي بلندي و صحبت كردن براي جمع مي‌ترسيد، بدانيد كه تنها نيستيد. سال 1973 در جامعة آمريكا تحقيق جالب توجهي در زمينه موارد ترس بعمل آمد و از 2500نفر آمريكايي خواسته شد كه   ...   ...   ..

برچسب‌ها: تكینیكهای سخنرانی در جمع, جمع هراسی, ترس, ترس از سخنرانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 17 مرداد1392ساعت 2:20 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

خصوصیات گوینده خوب



گوینده

گوینده به کسی گفته می‌شود که مطلبی را برای رادیو می‌خواند و بیان و عرضه می‌کند . اگر بخواهیم این موضوع را به تعریف بیاوریم باید بگوییم گوینده شخصی است که صدای خوب و لطیفی دارد، با آهنگی جذاب و متفاوت از دیگران.

این شخص در عین حال باید دارای سواد و اطلاعات کافی باشد و بتواند به مفاهیم مربوط به متن ضمن خواندن توجه کند. در عین حال گوینده باید توان تشخیص کافی در بیان و القای مفاهیم و انتخاب ریتم مناسب برای بیان مفاهیمی که در متنش وجود دارد را داشته باشد. تسلط کافی بر ادبیات و واژه‌های متن نیز بسیار مهم است و به همین منظور گوینده باید مدام برای خوب بیان شدن این واژه‌ها و اصطلاحات در صدد کسب اطلاعات تازه و جدید باشد. از مهمترین خصوصیاتی که یک گوینده رادیو باید داشته باشد حساسیت در فهم و تفهیم مطالب است، یعنی هم خودش خوب بفهمد و هم خوب بفهماند و سعی کند که این حرکت را با احساس مناسب و قابل قبول به شنونده منتقل کند. در واقع نقش عمده و نهایی گوینده این است که زمینه را برای برانگیختن رغبت شنیدن و  ...    ...   ...  


برچسب‌ها: گوینده, تقویت صدا و تمرین صدا جهت زیبایی, بهداشت و پرورش صدا, شیوه های بهینه سازی حجم و طنین و لحن و لهجه در صدا
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه 15 مرداد1392ساعت 8:10 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

درس‌هایی از استیو جابز برای ارائه و سخنرانی

 

درس‌هایی از استیو جابز برای ارائه و سخنرانی


۱- یک تیتر. استیو جابز برای هر محصول از تیتری استفاده می‌کرد که به راحتی می‌شد آن را در یک پست ۱۴۰ کارکتری توییتر به کار برد. برای مثال، جابز مک‌بوک‌ایر را این‌گونه تشریح کرد “باریک‌ترین نوت‌بوک جهان” این عبارت در اسلاید ارائه نمایان شد، همین‌طور بر روی وب سایت اپل و همزمان اپل پرس هم آن را منتشر کرد. چه چیزی هست که شما می‌خواهید مردم درباره‌ی محصول (یا ایده‌های) شما بدانند؟ تیتر باید خلاصه همه‌ی مارکتینگ و ارائه‌ی شما را در ترکیب خودش داشته باشد.

۲- یک شخصیت منفی. در همه‌ی داستان‌های کلاسیک، قهرمان در نبرد با ضد قهرمان یا یک فرد شرور است. در ۱۹۸۴، شخصیت منفی، برای اپل، IBM بود. در آن سال و قبل از این‌که جابز آگهی مشهور ۱۹۸۴ را برای اولین بار به فروشندگان اپل معرفی کند، داستانی درباره‌ی IBM گفت و  ..  ..  ..  ..


برچسب‌ها: استیو جابز, اصول سخنرانی, فن بیان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 مرداد1392ساعت 6:4 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

پرسش‌های پیش از هر ارائه و سخنرانی

 

پرسش‌های پیش از هر ارائه و سخنرانی


پرسش‌های مربوط به شرایط سازماندهی

چه مقدار وقت برای سخنرانی به شما داده شده است؟
چه مقدار از آن را می‌خواهید برای پاسخ به سؤالات اختصاص دهید؟
آیا کسی شما را معرفی خواهد کرد؟ (اگر این‌طور است، آیا شما به آن‌ها یک بیوگرافی یا مقدمه ارائه کرده‌اید؟)
در چه شرایطی و از کجا سخنرانی‌تان را ارائه خواهید کرد؟
چگونه می‌خواهید آن را ارائه کنید؟ ( برای مثال، از روی یک برگه که . . . . .


برچسب‌ها: اصول سخنرانی, فن بیان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 مرداد1392ساعت 5:57 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه از پاورپوینت برای یک ارائه خوب استفاده کنیم ؟

 

چگونه از پاورپوینت برای یک ارائه خوب استفاده کنیم ؟


وقتی از ما خواسته می‌شود در مقابل مخاطبان حرف بزنیم، به ندرت انتظار می‌رود که همین‌طور ساده شروع به روخوانی یک متن در مقابل دیگران کنیم. بنابراین، ارائه اطلاعات به گونه‌ای که برای مخاطب جالب و شوق‌ برانگیز باشد به معنی این است که ما به چیزی بیشتر از ورق زدن اسلاید‌های پُر شده با تعداد زیادی نکته‌های علامت‌گذاری شده احتیاج داریم. در این‌جا با الهام از کتاب ذن پرزنتیشن نوشته‌ی رینولدز به مواردی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به بهتر شدن یک پرزنتیشن کمک کنند:

۱- پیام اصلی خود را تعریف کنید. اول از همه در نظر بگیرید که چرا شما این سخنرانی را ارائه می‌کنید؟ قبل از این‌که به سراغ پاورپوینت بروید، سعی کنید در یک جمله پرزنتیشن‌تان را تعریف کنید. مطمئن شوید که هر قسمت از پرزنتیشن‌ در این پیام منظور شده است.

۲- محتوا پادشاه است. از شما خواسته شده که اطلاعات ارائه کنید، نه یک کلیپ هنری. مطمئن شوید که محتوای پرزنتیشن مناسب و مورد علاقه مخاطبان است، و  ..  ..  ..  ..


برچسب‌ها: اصول ارائه سخنرانی با پاورپوینت, فن بیان, اصول سخنرانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 مرداد1392ساعت 3:40 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

راهنمای پاورپوینت پرزنتیشن (۲)

 

راهنمای پاورپوینت پرزنتیشن (۲)

نکاتی برای تمرین مؤثر

تمرین زمان‌بندی پرزنتیشن

تمام پرزنتیشن را حرف بزنید تا ببینید برای هر اسلاید چه مدت زمان صرف می‌کنید.
با تنظیم پاورپوینت بر روی عبور اتوماتیک می‌توانید زمانی را که می‌خواهید صرف بحث درهر اسلاید شود تنظیم کنید.
آیا شما به درستی زمان را برای هر اسلاید صرف می‌کنید؟ تصمیم بگیرید که کدام اسلاید‌ها یا نظرها به تغییر نیاز دارند تا پرزنتیشن سر راست‌تر شود.
عبور اتوماتیک را به طور جداگانه برای اسلاید‌‌ها به منظور فیکس کردن مقدار زمانی که هر کدام نیاز دارد تنظیم کرده و دوباره تمرین کنید. آیا شما هنوز در زمان محدودیت دارید؟
اگر می‌خواهید ویژگی تنظیم عبور خودکار اسلایدها را حذف کنید تصمیمش را قبل از پرزنتیشن بگیرید.
محتوا

فهرستی از لغات‌ها ومفهوم‌های کلیدی هر اسلاید درست کنید.
تمام فهرست را قبل از شروع بخوانید.
سعی نکنید که متن‌‌تان را حفظ کنید؛
کلمات شما احتمالا هر بار که تمرین کنید متفاوت خواهند بود.
درباره‌ی ایده‌ها فکر کنید، کلمات به طور طبیعی خواهند آمد.
ارائه بحث

پیش آمادگی برای پرزنتیشن

به نوعی برنامه‌ریزی کنید که  ..  ..  ..


برچسب‌ها: اصول ارائه سخنرانی با پاورپوینت, فن بیان, اصول سخنرانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 مرداد1392ساعت 3:23 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت

 

پنج اشتباه رایج در ساخت پاورپوینت


۱- استفاده خیلی زیاد از اسلاید: معمولا سوال می‌شود چه تعداد اسلاید برای یک “ارائه” خوب مناسب است. جواب دادن به این سؤال آسان نیست – برخی ارائه‌ها به آن نیازی ندارند، در حالی که بعضی دیگر کم و بیش و پیوسته درهر یک دقیقه به آن نیاز دارند.

اما به طور کلی از نشان دادن بیش از یک اسلاید در هر سه دقیقه پرهیز کنید. شما باید ستاره‌ی صحنه باشید نه نمایش اسلایدها. اسلایدها نباید اطلاعات جدید را به مخاطب‌ها بگویند، بلکه آن‌ها باید پیام‌‌های کلیدی را تقویت کنند. پس تعداد اسلایدها را کم کنید اگر آن‌ها به تقویت نکته‌های مهم کمک نمی‌کنند.

۲- استفاده از کلمات زیاد: گاهی دیده می‌شود که یک سخنران در یک اسلاید بیش از ۱۰۰ کلمه گنجانده است. مسئله‌ای که باعث می‌شود هیج‌کس نتواند مطالب اسلاید را بخواند، و . . . .


برچسب‌ها: پاورپوینت, اصول سخنرانی, سخنرانی با پاورپوینت, فن بیان, پنج اشتباه رایج درساخت پاورپوینت
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 مرداد1392ساعت 2:51 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه درباره‌ی یک موضوع خسته‌کننده حرف بزنیم ؟

 

چگونه درباره‌ی یک موضوع خسته‌کننده حرف بزنیم   ؟

آیا می‌شود درباره‌ی یک موضوع کسالت‌آور سخنرانی جالبی ارائه کرد؟

برای بیشتر ما کلاس‌های درس مدرسه و بعد دانشگاه اولین تجربه‌های گوش دادن به سخنرانی یک شخص درباره‌ی یک موضوع بوده‌اند، از این سخنرانی‌ها همه‌ی ما خاطرات متفاوتی داریم اما شاید در مورد نحوه‌ی ارائه‌ی موضوع بشود به یک توافق جمعی رسید، جایی که گاهی معلمی را به یاد می‌آوریم که سخت‌ترین موضوعات را به گونه‌ای بیان می‌کرد که تا سال‌‌ها بعد هم می‌شود از خاطره‌‌ی کلاس‌های او به خوشی یاد کرد، و . . . .


برچسب‌ها: چگونه سخنرانی کنیم, اصول سخنرانی, فن بیان
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه 10 مرداد1392ساعت 2:42 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

٥٠ نكته درباره گويندگي خبر

 

1- سبك خاص خود را داشته باشيد و دنباله روي سبك ديگران نباشيد.
2- معمولي لباس بپوشيد اماآراسته باشيد.كلمات شماست كه بيشترين اهميت را دارد، نه ظاهر شما.
3- واضح و بااطمينان صحبت كنيد ، سرعت بيان خود را تنظيم كنيد و از آهنگ صدا براي به حداكثر رساندن تاثير واژه ها و عبارتهاي كليدي بهره گيريد . مي توانيد در مواردي براي تاثير گذاري بيشتر مكث كنيد.
4- اعتماد به نفس ! اعتماد به نفس ! اعتماد به نفس ، اگر شنوندگان ( يا بينندگان ) فكر كنند آنچه را كه مي گوييد ، نمي فهميد يا باور نداريد ، احتمال آنكه سخنان شما را باور كنند كم است . اگر اعتماد به نفس نداريد آن را نشان ندهيد!
5- در هنگام گويندگي وضعيتي اختيار كنيد كه گويي با يك شخص صحبت مي كنيد .
6- قبل از اجراي برنامه ، تمرينات تنفسي انجام دهيد. نفس عميق بكشيد از حركات چهره در . . . . .


برچسب‌ها: گویندگی خبر, اصول خبرخوانی, ویژگی های گوینده خبر, رادیو و تلویزیون
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 1 تیر1392ساعت 10:19 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه راحت حرف بزنیم ، راحت سخنرانی کنیم ؟

 

آنچه از آن بنام فن بیان نام می برند ، معمولا مقوله ای است که بطور خاص مرتبط به هنر بازیگری سینما و یا تئاتر است. بدین معنا که بازیگران آماتور و حتی حرفه ای بجهت اینکه انتخاب میشوند تا نقشها و تیپهای مختلفی را ارائه کنند ، بایستی توانایی بیان دیالوگهای آن شخصیت را نیز بطور شایسته داشته باشند و یا با تمرین در خود پدید آورند که همین امر اتفاقا یکی از فاکتورهای ارزشگذاری بر کار آنان است.
برای رسیدن به این توانایی ، بازیگران در سالهای اول ، روزانه تمرینات مختلفی را بر روی صدایشان انجام میدهند که از جمله کشیدن حروف بطور جداگانه ( مثل کلاس اولیها ) با صدای بلند و بسیار بلند ، تلفظ کلمه به کلمه ، نفس گیری ، آواز خواندن و مواردی دیگر که بستگی به سبک و استاد آنها تا حدی متفاوت است ...برای مطالعه ی بیشتر میتوانید ، از کتب فن بیان در سینما و تئاتر ( انتشارات پارت - روبروی دانشگاه طهران ) بهره بجویید .
اما تصور میکنم ، فن بیانی که مد نظر شماست ، تا حدی به مسائل روزمره و نیز مقوله ی اعتماد بنفس مربوط است. اگر اینطور باشد و . . . .


برچسب‌ها: حرف زدن, صحبت کردن, سخن گفتن, سخنرانی
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه 31 خرداد1392ساعت 9:23 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه سخن بگوييم؟ راه و روش



سخن گفتن، كليد ارتباط با ديگران است.
با مردم چگونه «رابطه كلامي» بر قرار كنيم؟ آغاز سخنان چگونه باشد كه جذّاب باشد؟ لحن گفتار، چه تأثيري بر مخاطب ما مي گذارد؟ كلام، در چه صورت بر دل ها مي نشيند و مقبول طبع قرار مي گيرد؟ اصلاً درباره چه چيز هايي بايد سخن گفت و از چه گفتاري و چگونه گفتاري بايد پرهيز كرد؟ چه روشي بر محبت و محبوبيت مي افزايد و چه شيوه اي ايجاد تنفّر مي كند؟
اينها همه، سوءال هايي است كه به «ادب و آداب گفتار» مربوط مي شود و شيوه هاي كاميابي در كلام را بايد آموخت، تا از طريق رابطه گفتاري، هم دانسته ها و خواسته هاي خويش را بهتر بيان كرد، هم بر ديگران تأثير مثبت گذاشت و هم كلام را پل ارتباطي با ديگران ساخت.
برخي «پرحرف» اند.
«حرّافي»، گاهي هم سر از«ورّاجي» در مي آورد. اگر از پرحرفي ديگران خسته مي شويد، لابد ديگران هم از پرچانگي شما دچار خستگي مي شوند وبه ستوه مي آيند. پس، بايد از تكرار ملال آور و پرحرفي آزار دهنده پرهيز كرد و ظرفيّت طرف و اشتياقش را براي شنيدن در نظر گرفت.
برخي «بد دهان» اند.
بد حرف زدن، زشت گويي، تندي در گفتار، هتّاكي و   ..............

برچسب‌ها: چگونه سخن بگوييم, فن بیان, چگونه خوب حرف بزنیم
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 18 خرداد1392ساعت 5:50 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم؟


شاید یکی از اصلی‌ترین دلایل نگرانی شما از سخنرانی این باشد که ممکن است متن سخنرانی خود را فراموش می‌کنید و این باعث بشود که حسابی در سخنرانی آبرو ریزی شود!

اما زیاد نگران نباشید زیرا در اینجا راهکارهای خوبی برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم. 5 ترفند کاملاً کاربردی را به شما می‌گویم که مطمئناً بیشتر آنها برای شما کاربردی خواهد بود و می‌توانید با تکیه برآنها مطمئن باشید که مطلبی را فراموش نخواهید کرد:


از روی چیزی نخوانید

اول اشتباه برخی از سخنرانان این است که تصور می‌کنند وقتی روی صحنه سخنرانی می‌روند باید یک متن چند صفحه از سخنرانی خود به همراه داشته باشند و از روی آن روخوانی کنند! خب مطئمناً چنین چیزی غیر ممکن است زیرا شما یا باید با مخاطبانتان ارتباط چشمی برقرار کنید و یا باید از روی متن بخوانید و البته مشکلات بسیار زیاد دیگری نیز به وجود خواهد آمد مثلاً :

ممکن است شما خطی که از روی آن می‌خواندید را گم کنید
صحبت شما کاملاً کتابی به نظر بیاید.
ممکن است در روخوانی اشتباه داشته باشید
و....
روخوانی از متن سخنرانی

بنابراین اصلاً توصیه نمی‌شود که در سخنرانی خود متن کامل سخنرانیتان را به همراه داشته باشید.

جملات را حفظ نکنید

اشتباه بعدی که معمولاً هم شکست‌های بسیار زیادی می‌خورد این است که سخنران تصمیم می‌گیرد سخنرانی خود را خط به خط و به طور کامل حفظ کند! در چنین صورتی به دلایل بسیار زیادی از جمله استرس در مقابل جمع احتمال فراموشی و یا تُپُق زدن بسیار زیاد خواهد بود.

این نوع از سخنرانی که سخنران تمام متن را حفظ کند در حقیقت پس از روخوانی از روی متن، ضعیف‌ترین نوع سخنرانی است زیرا در بسیاری از موارد کاملاً مصنوعی به نظر می‌رسد و اگر کوچکترین خللی در سخنرانی وارد شود، مثلاً کسی از سخنران سئوالی بپرسد، برنامه سخنران کاملاً به هم خواهد ریخت.

متن سخنرانی خود را حفظ کنید...

فلش کارت داشته باشید

اما یکی از روش‌های بسیار مفید در سخنرانی، استفاده از فلش‌کارت‌ها یا کاغذهای نکته‌های کوچک است. شما می‌توانید کارت‌هایی به اندازه‌ 10 سانتی‌متر در 10 سانتی‌متر تهیه کنید و رئوس مطالب و نکات اصلی را به صورت خلاصه روی آنها بنویسید و پس از خواندن هر نکته، کارت رویی را زیر کارت بعدی بگذارید و سپس مطالب جدید را همینطور مطالعه کنید.

در این روش اولاً شما می‌توانید دائماً با مخاطبان ارتباط چشمی داشته باشید و در ثانی، مطالب را هیچگاه گم نخواهید کرد زیرا هرکدام به صورت دسته بندی شده در دستان شما خواهد بود!

کارت های نکات اصلی سخنرانی

از پاورپوینت بهره ببرید

خوشبختانه امروزه بسیاری از سالن‌های کنفرانس به ویدئو پروژکتور مجهز هستند و از همین روست که می‌توانید از پاورپوینت استفاده بکنید. (برای توضیحات بیشتر در مورد اصول ساخت پاورپوینت نگاه کنید مقاله اصول آموزشی استفاده از پاورپوینت )

پاورپوینت در حقیقت همان کارت‌های دستی شماست در اندازه‌ای بزرگتر که به مخاطبان شما هم نشان داده می‌شود با استفاده از پاورپوینت می‌توانید تقریباً مطمئن باشید که چیزی را فراموش نخواهید کرد!

پاورپوینت

بیشتر بدانید

موضوع دیگری که بارها و بارها به آن اشاره کرده‌ام این است که سعی کنید همیشه بسیار بیشتر از چیزی که می‌خواهید ارائه دهید بدانید، در این صورت اگر چیزی هم به هر دلیلی فراموشتان شد، به سادگی می‌توانید از سایر اطلاعات خود استفاده کنید و البته در این صورت هیچ کسی هم متوجه نخواهد شد که اصلاً شما چیزی را فراموش کرده‌اید!

برای سخنرانی بیشتر یاد بگیرید...

http://bahrampoor.com/

 


برچسب‌ها: چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنیم, اصول سخنرانی, فن بیان
+ نوشته شده در  یکشنبه 5 خرداد1392ساعت 6:32 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

چگونه خوب و رسا صحبت کنیم ؟

 یکی از دغدغه های مهم افراد در زندگی شخصی و کاری این است که چگونه صحبت کنیم که بهترین تاثیر گذاری را داشته باشد. به عبارتی در زندگي همه ما مواقعي وجود دارد که بايد در حضور چند نفر راجع به مسئله اي صحبت کنيم. ممکن است اين صحبت در جلسه يا کنفرانسي باشد که رسميت داشته باشد و ممکن هم هست که در يک جمع خانوادگي يا در محيط کار بخواهيم براي دوستان يا همکارانمان صحبت کنيم. اگر مهارت هاي لازم را در اين زمينه داشته باشيم ، قطعاً روند کار با موفقيت بيشتري انجام مي شود و به نتايج بهتري مي رسيم.

آيا ربطي بين سخن گفتن و موفقيت و محبوبيت، مي بينيد؟
يک کارمند بخش تبليغات:
صحبت کردن ارتباط مستقيمي با کار دارد. اينکه چه بگويم، چطور بگويم و يا به قول معروف از چه دري وارد شوم تا بتوانيم براي موقعيت کاري ام، به نتيجه اي دلخواه برسم.
نوع صحبت، در کاري که دارم بسيار مهم است. اينکه چگونه موارد لازم و ظريف را رعايت کنم يا لحن در هنگام گفتن يا خواندن مطلب، با توجه به نوع و تفاوت آنها چگونه باشد و خيلي نکات ديگري که متاسفانه خيلي افراد از آنها کاملاً بي خبر و بي اطلاعند و فکر مي کنند که خوب، گويندگي خيلي آسان است. به همين علت هم است که گفتار خيلي ها در حال حاضر به دل ديگران نمي نشيند.
يک کارمند آژانس مسکن:
صحبت کردن انسان، نمونه بارز شخصت اوست. حال اين شخصيت ممکن است بنا به مقتضاي پيش آمده، متفاوت باشد. مثلاً خود من، از زماني که در آژانس مسکن مشغول به کار شدم، فهميدم بايد نوع صحبت کردنم را کمي تغيير بدهم. چرا؟ براي آنکه بتوانم در دل مشتري رخنه کرده و   .......


برچسب‌ها: چگونه خوب و رسا صحبت کنیم, اصول سخن گفتن, چگونه خوب حرف بزنیم
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه 1 خرداد1392ساعت 1:37 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

ویژگی های گویندگان رادیو و تلویزیون

ژاله صادقیان: گویندگی در رادیو و اجرای تلویزیونی شغل هایی ست که معمولاً در هر آدمی ،اندک عشق و علاقه ای نسبت به آن پیدا می شود.  اما بیایید کلاهمان را قاضی کنیم! 

آیا ویژگی های گویندگان و مجریان موفق رادیو و تلویزیون، در ما هم پیدا می شود؟ یادمان باشد که برای هر کاری در زمینه ی هنر، ودیعه هایی را هم باید از خداوند گرفته باشیم.

وجود این ودیعه ها + ویژگی های هر شغل گوینده یا مجری موفق این را هم به خاطر داشته باشیم که این دو عبارت جمع جبری بالا هیچکدام آموختنی نیستند.

 ما بهترین منتقد خودمان هستیم. روبروی یک آینه بایستید، آیا این ویژگی ها در شما هست؟

·         توانایی بیان جملات به صورتی که کلیه واژگان سالم و کامل ادا شوند

·         سلامت کامل اندام های صدا ساز و گفتاری

·         چهره ی مناسب و دلنشین و دلپذیر

·         نگاه موثر و دقیق و بدون تکلف به مخاطبان

و ضمناً :

·         ویژگی های تربیتی ، تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی

·         هوش عمومی و حسی بالا

·         سرعت انتقال خوب

·         توانایی بداهه گویی

·         دایره واژگان وسیع

·         و نهایتا" اطلاعات عمومی خوب که در سایه ی مطالعه ی فراوان در طی سالیان به دست آمده باشد

  شاید به همه ی این ها باید شناخت درست از رسانه و چندین و چند ویژگی ریز و درشت دیگر را نیز اضافه کنیم. اما تا همین جا هم

کافی ست. چرا که پس از این، هر چه هست را  می توان آموخت.

اگر این ویژگی ها در شما جمع است و آن ودیعه هم در وجود شما به امانت گذاشته شده، بسم الله! باقی کار را می توانید به کار دانان بسپارید.

 موفق باشید، هر جا هستید و هر چه که می کنید.

 

http://www.javanefestival.ir/Default.aspx


برچسب‌ها: ویژگی های گویندگان رادیو و تلویزیون, اصول گویندگی, اصول مجریگری
+ نوشته شده در  پنجشنبه 12 اردیبهشت1392ساعت 2:8 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مبانی گویندگی

+ نوشته شده در  پنجشنبه 12 اردیبهشت1392ساعت 12:46 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

بایسته های گویندگی

بيان شفاف و سلامت اندام گفتاري

بيان؛ كه آن را در فرهنگ لغت « فصاحت و زبان‌آوري» مي‌گويند، از عمده مهارت‌هاي گويندگي است. بيان خوب چيست؟ و چه گويندگاني بيان خوب دارند؟ تفاوت بيان خوب با گفتار خوب چيست؟ آيا هر كس گفتارش خوب است بيانش نيز خوب است؟ به عبارت ديگر آنكه حرف خوب مي‌زند، خوب هم  حرف مي‌زند؟

براي پاسخ بايد گفت؛ بيان خوب يعني مهارت استفاده كامل و جامع از اندام گفتاري. اگر اندامهاي گفتاري خود را بشناسيم، كارايي هر كدام را بدانيم، از سلامت هر يك مطمئن باشيم و چگونگي توليد صدا و اهميت تنفس درست و كامل را تشخيص دهيم، در آن صورت در داشتن بياني خوب موفق‌تر خواهيم بود.

اگر ذره‌اي خلل در يكي از اعضاي اندام گفتار وجود داشته باشد، بيان، شفاف نخواهد بود. گاهي شكافي بسيار ناچيز بر روي لثه موجب مي‌شود كه برخي حروف را درست ادا نكنيم. كوچكي يا بزرگي نوك زبان، تلفظ برخي از حروف و كلمات را مختل مي‌كند. اگر درست و كامل نفس نكشيم بعـد از يكـي دو دقيقه خواندن متن خبري دچار كمـبود نفس مي‌شويم و مخاطب را عاصي مي‌كنيم.

دم و بازدم كامل و پر كردن سينه از هوا و خروج تدريجي و تمرين شدة آن يكي از مهارت‌هاي گويندگان خبر است.

بدون آگاهي از تنفس درست، نمي‌توان گوينده خبر مسلطي شد.

بيان خوب، مهارت حيات بخشيدن به كلمات در گوش جان مخاطب است.

مفاهيم والايي كه در ظرف كلمات بسيار سنجيده و دقيق گنجانده شده‌اند، در صورتي مقبول مخاطب خواهند بود كه با بياني خوب و شفاف ادا شوند. خوب سخن گفتن، توجه شنونده و بيننده را بي‌درنگ به خود جلب مي‌كند.

گويندگان خبر بايد از سلامت هر يك از اعضاي اندام گفتاري خود كه شامل ريه، ناي، حلق، حنجره، كام، حفره‌هاي بيني، زبان، فك‌ها، دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌هاست مطمئن باشند.

با ضبط صداي خود در حال تمرين، و شنيدن مكرر آن، به نواقص بيان خود پي خواهيم برد. شايد هنگام حرف زدن از اين نقص‌ها آگاه نباشيم، اما اگر صدا و سخن خود را ضبط كنيم و آن را با دقت و از فواصل مختلف گوش كنيم در صورتي كه نقص يا عيبي در بيان ما باشد، آشكار خواهد شد.

گاهي برخي از گويندگان در اداي حرف يا حروف و كلمه يا كلماتي اشكال دارند و يا به علت آشنا نبودن به تنفس درست و كامل و كمبود نفس هنگام خواندن خبر، حروف پاياني برخي از كلمات را ناتمام ادا مي‌كنند و بعد از دقايقي قوت صدايشان كم مي‌شود.

گاهي با لحن ضعيف و محزون خبر مي‌خوانند و در مواردي با شيوه‌اي يكنواخت سخن مي‌گويند.

اغلب اين عيوب ناشي از نداشتن بيان خوب و يا آشنا نبودن به مهارت بياني است.

بدون تمرين نمي‌توانيم در داشتن بياني خوب و نافذ موفق باشيم، حتي اگر اندام گفتاري بسيار سالمي هم داشته باشيم.

همانطور كه اشاره شد فن بيان، نوعي مهارت است در استفاده كامل و جامع از اندام گفتاري. داشتن اندام گفتاري سالم كافي نيست، بايد آنها را تمرين و پرورش داد. در تمرين بايد به تنفس درست توجه داشت. گويندگان ممتاز از تأثير تنفس درست و كامل آگاهند. دم و بازدم بايد كامل باشد. بسياري از افراد همه حجم سينه خود را پر از هوا نمي‌كنند و در نتيجه از اكسيژن كافي بهره نمي‌برند و هنگام حرف زدن فقط از 2/1 يا 3/1 سينه خود استفاده مي‌كنند. هر چه هواي ذخيره شده درون سينه بيشتر باشد؛ تارهاي صوتي حنجره فعال‌تر خواهند بود و صدا كامل‌تر توليد مي‌شود. تنفس بايد در خدمت توليد صدا باشد. براي افراد عادي خيلي كم پيش مي‌آيد كه بخواهند از تمام صدايشان استفاده كنند. لكن گوينده بايد از ظرفيت صداي خود براي تقويت و پرورش آن آگاه باشد. هر گوينده خبر در هر مرحله از گويندگي كه به سر مي‌برد ملزم است از كيفيت دم و بازدم  خود آگاه باشد. با كمي دقت در حرف زدن برخي گويندگان مي‌توان دريافت كه قطع شدن نابجاي كلام آنان هنگاميكه نفس كم مي‌آورند و يا به نفس افتادن آنها در حين خواندن بندهاي نسبتاً طولاني يك متن خبري، ناشي از غفلت اين گروه گويندگان از تنفس درست است.

تمرين ديگري كه گوينده خبر لازم است به آن توجه كند، خواندن متن با صداي بلند است. متن‌ها بايد متفاوت و در زمينه‌هاي گوناگون سياسي، تاريخي، هنري، ادبي، مذهبي، فلسفي، علمي و داستاني باشند. نكته مهم در اينگونه تمرين، خواندن با صداي بلند و شفاف است. هر حرف در كلمه و هر كلمه در جمله، بايد به طور كامل، دقيق و درست ادا شود و جايگاه و كشش هر حرف يا كلمه رعايت گردد. مثلاً هنگاميكه در متن به بيتي مانند، « در ازل پرتو حسنت ز تجلي دم زد عشق پيدا شد و آتش به همه عالم زد». مي‌رسيم، اولاً بايد دقت كنيم كه هيچ يك از حروف كلمات بيت، ناقص، ناتمام و سست ادا نشود و صدا افت نكند. ثانياً بايد به جايگاه كلمه « حسنت» و كشش دو واژه « عشق» و « آتش» توجه داشت. گويندة با تجربه مي‌داند كه در هر غزل حداقل يك بيت مهمتر است و در آن بيت كلمه يا كلماتي‌هاي برجسته‌ترند. او مراقب است آن بيت و آن كلمات درست به مخاطب منتقل شود.

اگر گوينده اينگونه تمرين‌ها را هر روز تكرار كند و با ضبط نمونه‌هايي از آنها كارايي بيان خود را بسنجد، بياني رسا و شفاف و نافذ خواهد داشت و مردم نيز به او علاقمند خواهند شد. گوينده‌اي ه كلمات را بد ادا مي‌كند و تند حرف مي‌زند. سخنش فهميدني نيست. شمرده سخن گفتن تا حدي كه بيان كند، يكنواخت و سنگين نشود از ويژگيهاي ممتاز بيان است. البته گوينده خبر تلويزيون جدا از داشتن بيان خوب، بايد توجه كند كه هنگام حرف زدن و خبر خواندن به حالات دهان خود نيز مسلط است يا خير.

گاهي بيان خوب است اما دهان تعادل ندارد. اين اشكال را مي‌توان در تمرين‌هاي روبروي آينه بر طرف كرد. هيچكدام از اعضاي دستگاه گفتار نبايد غيرعادي باشد.

بنابراين آگاهي از سلامت اندام گفتار، شناخت ظرفيت صدا، خواندن متن‌هاي مختلف با صداي بلند به طور شمرده و شفاف، ضبط صدا و گوش دادن به آن، متن خواني و سخن گفتن در برابر‌ آينه براي رعايت تعادل در حركات و حالات چهره و بدن، از جمله تمرين‌هاي فن بيان است كه هر گوينده در هر مرحله از كار خود ملزم به انجام دادن آنهاست.

http://fshahrokh.blogfa.com/post-127.aspx


برچسب‌ها: بایسته های گویندگی, هنرگویندگی, اصول سخن گفتن, گویندگی خبر, گویندگی رادیو
+ نوشته شده در  چهارشنبه 11 اردیبهشت1392ساعت 1:1 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مهارت سخنرانی


یکی از مواردی که هر مدیر در دوران فعالیت مدیریتی خود، کم یا زیاد ناچار است انجام دهد، سخنرانی و صحبت در جمع کارکنان، مدعوین و سایر مردم به مناسبت‌های مختلف است. گاهی متن سخنرانی وی مسائل اداری و سازمانی، گاهی فنی و تخصصی و گاهی نیز مطالب عمومی است.
 
بعضی از مدیران در این اجتماعات، وقتی که در جلوی جمع کثیری می‌ایستند، در هنگام سخنرانی سست می‌شوند، دلهره دارند، صدایشان دو رگه می‌شود، دچار اضطراب و تپش می‌گردند و ...
 
این مدیران باید آگاه باشند که همانند سایر مهارت‌های مدیریت، در سخنرانی‌ها و صحبت‌کردن در اجتماعات هم تنها رعایت یک مجموعه از قواعد و آداب ارتباطی ساده کافی است. طبیعتاً هیچ فردی به طور ذاتی یک سخنران ماهر نمی باشد. حتی سخنرانان حرفه‌ای هم اذعان دارند که عصبی می‌شوند. بعضی از قواعد و آداب ارتباطات در سخنرانی و صحبت در مقابل دیگران به شرح زیر است :
 •از اضطراب اجتناب ورزیم! ◦اجازه ندهیم که حالت عصبی و اضطرابمان، مانع سخنرانی شود.
 ◦آگاه باشیم که بخش عمده‌ای از وظیفه و مسئولیت‌ ما، رهبری همکاران است.
 ◦باید یاد بگیریم که راحت و آسوده بایستیم و صحبت کنیم.
 ◦این کار را تمرین کنیم. اگر تمرین کنیم، کمتر احساس نگرانی خواهیم کرد.
 ◦برای سخنرانی برنامه داشته باشیم!
 

 •برای هر یک ازسخنرانی‌هایمان برنامه‌ای اصولی تنظیم کنیم.
 
 اجزای یک برنامه سخنرانی به شرح زیر است:
 •مقدمه‌چینی : برای جلب توجه و علاقه حاضرین
 •متن : ارائه متن سخنرانی در یک توالی منطقی
 •خلاصه : ارائه خلاصه ای که مجدداً نکات اصلی صحبت را به طور اختصار در برداشته باشد.
 •نتیجه‌گیری : طرح سؤال و پایان دادن به صحبت با یک نتیجه‌گیری به طوری که راه پیشرفت را در زمینه موضوع مطرح شده، نشان دهیم.
 •سرانجام، سخنان خود را با نظریه‌ای عالی به پایان ببریم. به طوری که حاضرین سر شوق بیایند و با انگیزه‌ای مضاعف جلسه را ترک نمایند.
 •از کارت یا فیش استفاده کنیم! ◦برای یادداشت‌ها و اجرای سخنرانی از کارت یا فیش استفاده کنیم.
 ◦کارت یا فیش‌های در قطع کارت تبریک، بسیار مناسب می‌باشد.
 ◦در بالای هر کارت موضوع (عنوان) را بنویسیم و در زیر آن مطالب مربوط به آن را درج کنیم.
 ◦کارت‌ها را شماره‌گذاری کنیم و به ترتیب در هنگام سخنرانی از آن‌ها استفاده نماییم.
 ◦بهتر است در سخنرانی‌ها از متن دست‌نویس استفاده نکنیم. مگر زیاده از حد مضطرب باشیم. زیرا، در جمع حاضرین که تعدادشان زیاد است و سخنرانی ما جنبه رسمی دارد، به کار بردن نادرست یک کلمه ممکن است معنای مورد نظرمان را عوض کند و یا مشکلات دیگری را به بار آورد. یادمان باشد که احتمال دارد از سخنرانی‌ ما در رسانه‌های گروهی مانند تلویزیون به عنوان گزارش استفاده شود! ...
 
•حاضرین را درباره سخنرانی آگاه کنیم!  ◦در مقدمه سخنرانی، قبل از هر چیز ارتباط موضوعی سخنرانی را با حاضرین کاملاً بیان کنیم.
 ◦توالی مطالب سخنرانی خود را ذکر کنیم.
 ◦این نکات را برای حاضرین روشن کنیم: ■سؤال‌هایشان را در بین سخنان ما و یا در پایان سخنرانی مطرح کنند!
 ■متن چاپ شده سخنرانی خود را به آنها خواهیم داد یا خیر؟
 

•صدای بلند را فراموش نکنیم! ◦همیشه با صدای بلند صحبت‌هایمان را تمرین و اجرا کنیم.
 ◦حتی در سخنرانی‌های نه چندان رسمی (در حضور همکاران و به مناسبت‌های خاص) با صدای رسا صحبت کنیم.
 ◦توجه داشته باشیم که هر چه شغل ما به مراتب بالاتر ارتقاء یابد، «چند کلمه صحبت کردن» از وظایف معمولی ما خواهد شد.
 
•کوتاه سخنرانی کنیم! ◦نگذاریم سخنرانی ما طولانی شود.
 ◦هنگامی که سخنرانی ما یکی از چند سخنرانی می‌باشدکه قرار است در یک اجلاس یا کنفرانس انجام شود، کوتاه بودن سخنرانی ضروری‌تر خواهد شد.
 ◦مؤدبانه‌تر این است که از وقتی که به ما اختصاص داده شده است، کمی کمتر صحبت کنیم.
 ◦تمرین قبل از سخنرانی به ما خواهد گفت که چقدر می‌توانیم از مطالب خود حذب کنیم.
 ◦می‌توانیم به عنوان یک ابتکار متن سخنرانی را پیشاپیش برای شرکت‌کنندگان ارسال نماییم.
 
•از مواد و وسایل سمعی ـ بصری استفاده کنیم! ◦برای جذاب کردن سخنرانی می‌توانیم از مواد وسایل سمعی ـ بصیری استفاده کنیم.
 ◦استفاده از طلق شفاف، وایت برد، فیلم، پوستر، نوار ویدئو، اسلاید، پاورپوینت، CD و امثال آن سخنرانی را بسیار جذاب خواهد کرد.
 ◦توجه داشته باشیم که مواد سمعی ـ بصری را از شرکت و افراد حرفه‌ای تهیه کنیم.
 ◦هنگامی که افراد حاضر در جلسه با معیارهای بالا خو گرفته‌اند، هر چیزی پایین‌تر از معیارهای آن‌ها باشد، از ارزش سخنرانی ما خواهد کاست. پس کیفیت مواد سمعی ـ بصری را فراموش نکنیم.
 ◦اگر از پوستر یا نمودار استفاده می‌کنیم، در صورت راست دست بودن، آن را در سمت چپ خود قرار دهیم.
 ◦از عکس و تصاویر برای درک بهتر مطالب استفاده کنیم.
 ◦از نوشته‌های بزرگ و رنگی برای علاقه‌مند کردن حاضرین استفاده نماییم.
 ◦نمایش دادن نوشته و تصاویر روی طلق شفاف بر روی پرده، بسیار مفید است.
 ◦در هنگام استفاده از مواد بصری، ارتباط با مخاطبان توسط چشمانمان را حفظ کنیم.
 ◦برای استفاده از وسایل سمعی ـ بصری (مانند پروژکتور اسلاید، اورهد و ...) از اپراتور ماهر کمک بگیریم.
 
•بدن خود را کنترل کنیم! ◦یادداشت‌هایمان را بر روی میز (تریبون) بگذاریم.
 ◦برای خواندن مطالب، روی یادداشت‌ها خم نشویم. زیرا، هم صدایمان پایین می‌رود و هم تنفس خود را محدود می‌کنیم.
 ◦خیلی از سخنرانان در هنگام سخنرانی نمی‌دانند با دست‌هایشان چکار کنند! دست‌ها را توی جیب‌هایمان نگذاریم! دست به سینه نایستیم!
 ◦کناره‌های تریبون بهترین راه‌حل است. به راحتی دو دست خود را به لبه‌های تریبون بگیریم. وقتی اعتماد به نفسمان بیشتر شد، به تدریج به طور طبیعی از حرکات دست و سر استفاده کرد.
 
•صدایمان را رساتر کنیم! ◦صدایمان را طوری بیرون بدهیم تا در تمام سالن طنین‌انداز شود. (فریاد نزنیم!)
 ◦فرض کنیم یک نفر در ردیف آخر سالن نشسته و کمی گوش او سنگین است!
 ◦سر خود را در طول سخنرانی بالا بگیریم.
 ◦سر هر یک از نشانه‌گذاری‌ها (نقطه، ویرگول و ...) کمی مکت کنیم و نفسی بکشیم.
 ◦برای تأکید کردن بر نکات مهم از سکوت کمک بگیریم.
 ◦شیوه سخنرانی سخنرانان ماهر و خبره را با دقت نگاه کنیم تا کسب تجربه کرده باشیم.
 
•با نگاه کردن ارتباط برقرار کنیم! ◦کوشش کنیم با همه حاضرین با نگاه کردن به آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.
 ◦مراقب باشیم تنها به آن کسی که علاقه بیشتری به حرف‌های ما نشان می‌دهد، چشم ندوزیم.
 ◦طبق یک الگوی ثابت و معین، حاضرین را نفر به نفر نگاه نکنیم.
 ◦اجازه دهیم نگاهمان، دو سه ثانیه به هر ترتیبی که گرایش دارد، بر روی افراد حاضر متمرکز شود.
 
•به ظاهرمان اهمیت دهیم! ◦به ظاهر خود توجه کافی کنیم.
 ◦اگر ظاهرمان آراسته باشد، بیشتر احساس اطمینان خواهیم کرد و حاضران را هم تحت تأثیر قرار خواهیم داد.
 
•اصول پایان دادن به سخنرانی را به کار گیریم! ◦سخنرانی خود را با یک پایان معنی‌دار به اتمام برسانیم.
 ◦از حاضرین برای توجهی که نشان دادند، تشکر کنیم.
 ◦بدون درنگ پس از سخنرانی، سر جای خود بنشینیم.
 ◦آن‌قدر سخنرانی را کش ندهیم که حرفی برای گفتن و پایان دادن به آن نداشته باشیم.
 ◦کلام آخر و تأثیر آن در ذهن حاضرین ماندگار است.
 
•فقط به موضوع اهمیت ندهیم! ◦اهمیت ارائه سخنرانی کمتر از موضوع سخنرانی نیست.
 ◦بسیارند افرادی که دانش و اطلاعات غنی دارند. اما فن سخنرانی را نمی‌دانند و تأثیری قابل توجه به جای نمی‌گذارند.
 ◦سخنرانان قوی و نیرومند، مطالب پیش‌ افتاده را به گونه‌ای ارائه می‌کنند که در نهاد شنوندگان تأثیر عمیقی به جای می‌گذارند.
 
•برای ارائه پیام شش اصل زیر را رعایت کنیم:
 1.از کلمات تصویر بسازیم.
 2.با استفاده از مواد سمعی ـ بصری سخنان خود را حمایت کنیم.
 3.مطالب را توأم با نمایش و زبان رفتار ارائه کنیم.
 4.مثال‌هایی را به کار ببریم که آمیخته با داستان وحکایت باشند.
 5.سخن را درخور فهم شنوندگان تنظیم و ارائه نماییم.
 6.برنامه‌ریزی عصبی داشته باشیم.
 
برنامه‌ریزی عصبی، یعنی:
 •به افراد چشم بدوزیم.
 •به سخنان آنان گوش فرا دهیم.
 •ببینیم از چه کلماتی استفاده می‌کنند. ما با همان کلمات و تقلید لحن صدا، تغییر چهره، حالات و حرکات چشم‌های آنان صحبت کنیم.
 •به سیستم عصبی حاضرین توجه داشته باشیم!
 •هر فرد دارای سیستم عصبی خاص خود می‌باشد. در ارتباطات و از جمله سخنرانی باید سیستم عصبی حاضرین را مورد توجه قرار دهیم.
 •برای این که در ارائه سخنرانی موفق باشیم باید سیستم عصبی غالب حاضران را به کار ببریم. به طور کلی افراد از نظر سیستم عصبی به چهار دسته زیر تقسیم می‌‌شوند :
 1.افراد بصری
 •این افراد جهان را به صورت تصویر ادراک می‌کنند.
 •به هنگام شنیدن به طرف بالا نگاه می‌کنند.
 •با سرعت سخن می‌گویند و آهنگ صدایشان بلند است.
 •دست‌ها را حرکت می‌دهند و به طرف بالا می‌گیرند.
 •تنفس سریع، سطحی و نامرتب دارند.
 1.افراد سمعی
 •کلمات و جملات را درک می‌کنند.
 •به هنگام شنیدن به اطراف خود نگاه می‌کنند.
 •آرام و با آهنگی آهسته ولی پرطنین سخن می‌گویند.
 •دست‌ها را تا نیمه کمر بالا آورده و با آن ژست می‌گیرند.
 •آرام، منظم و از وسط قفسه سینه تنفس می‌کنند.
 1.افراد لمسی
 •در صحبت‌هایشان مفاهیم احساسی غالب است.
 •به هنگام اندیشیدن به پایین و طرف راست خود نگاه می‌کنند.
 •صدایشان عمیق است و کلمات به صورت شمرده از دهانشان خارج می‌شود.
 •حرکات دست، تغییرات چهره و اعمال جسمانی آنها زیاد است.
 •معمولاً دستشان را پایین نگه می‌دارند و بدن خود را لمس می‌کنند.
 •تنفس آن‌ها عمیق است و از تمام قفسه سینه برای تنفس استفاده می‌کنند.
 1.افراد حسابگر
 •کلمات آن‌ها آمیخته با منطق و استدلال است.
 •وقتی فکر می‌کنند به پایین و طرف چپ خود نگاه می‌کنند.
 •با لحنی آهسته و آرام، به گونه‌ای شیوا سخن می‌گویند.
 •حرکات دست و تغییرات قیافه در آن‌ها اندک است


http://mbacenter.persianblog.ir/post/64

 


برچسب‌ها: مهارت سخنرانی, اصول سخنرانی
+ نوشته شده در  یکشنبه 8 اردیبهشت1392ساعت 0:29 قبل از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

اصول سخنوری

 

اصول سخنوری

برای سرعت عمل و نتیجه گیری بموقع، این چهار راهنمایی به کارتان خواهد آمد.

اول: از تجربه دیگران بهره ببرید و دل و جرات پیدا کنید.

دوم: هدفتان را پیش رو یتان داشته باشید: ذهن و توجه خود را دقیقا روی اعتماد به نفس و توانایی و قدرتی که یک سخنرانی موثر برای شما به همرام می آورد ، متمرکز کنید. فکرش را بکنید که آن سخنرانی از نظر اجتماعی چه ارزشی خواهد داشت. چه دوستانی را برای شما به ارمغان خواهد آورد، چه قدر به توانایی شما برای خدمت به جامعه خواهد افزود و چقدر در شغل و کارتان تاثیر خواهد گذاشت و بطور خلاصه چقدر شما را برای رهبری و هدایت کاری که در نظر دارید ، آماده خواهد کرد.

سوم: پیشاپیش ذهنتان را آماده موفقیت کنید.

تصمیم گرفته اید بر اعتماد به نفس خود بیافزاید و ارتباطهای موثری بر قرار سازید. از حالا به بعد، باید افکار منفی را دور بریزید و درباره فرصتها و . . .

 


برچسب‌ها: فن بیان, اصول سخنوری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 22 بهمن1391ساعت 12:33 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

اصول سخنوری

 

اصول سخنوری

هرچه اجتماع بزرگتر و روابط گسترده تر می شود نیاز به خوب صحبت کردن و مقید به آداب گفتگو شدن بیشتر می شود.در جامعه کسانی موفق ترند که بهتر می توانند خواسته ها و نظریات خود را بیان کنند و یا خوب و فصیح و زیبا سخن گویند.

می توان گفت زبان عضوی است که انسان بیشترین اراده و اختیار را در آن دارد بدلیل اهمیت این عضو تربیت آن و آداب سخن گفتن نیز اهمیت بسیاری دارد و باید به اصول زیر پایبند بود:

چه بگوییم – کجا بگوییم – برای چه کسانی بگوییم – چقدر بگوییم- کی بگوییم – چگونه بگوییم

نقش سخنوری و فن بیان در فعالیتهای فرهنگی :

1- قدرت برقراری ارتباط

2- قدرت انتقال فکر و اندیشه

3- قدرت انتقال احساس

4- قدرت انعکاس شخصیت

5- زیبا سخن گفتن به واسطه فنون بلاغت و . . .

 


برچسب‌ها: فن بیان, اصول سخنوری
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه 22 بهمن1391ساعت 12:6 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

قدرت و مهارت سخنراني

 

قدرت و مهارت سخنراني

آيا دعايي وجود دارد كه با خواندن آن بتوان خوب صحبت كرد و قدرت سخنوري در فرد ايجاد شود؟

خواندن اين آيات با توجه کامل ،تأثير شگرفي در باز شدن نطق انسان دارد...ربّ اشرح لي صدري ويسّر لي امري واحلل عقدهً من لساني يفقهوا قولي..
سوره طه ٱيات 25تا28پروردگارا سينه ام را گشاده کن،وکارم را برايم آسان گردان؛وگره از زبانم بگشاي؛تا سخنان مرا بفهمند.
سخنورى مهارتى است كه با داشتن برخى ابزارهاى لازم با تمرين و ممارست به دست مى‏آيد و همان طور كه يكى از سخنرانان زبر دست گفته سخنوري يك هنر است. طبيعى است در هر هنرى اصول خاص خود و شيوه‏هاى مشخص دارد. ما در اينجا برخى اصول و روش هاى لازم براى تقويت قدرت نطق و سخن گفتن را بيان مى‏كنيم و اميدواريم مفيد واقع شود.

1- در جمع كوچكي از دوستان هم‏رتبه خود به سخنراني بپردازيد ولو در آغاز چند دقيقه بيشتر نباشد و حتي اگر سخنان شما موجب خنده و . . .


برچسب‌ها: قدرت و مهارت سخنراني, هنر سخنوری, دعای خوب سخن گفتن
ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه 21 بهمن1391ساعت 1:48 بعد از ظهر  توسط سید محمد فقیه سبزواری  | 

مطالب قدیمی‌تر